zaterdag 9 maart 2013

Chocola fondant

Kijk op deze foto... meer hoef ik niet te zeggen...
Natuurlijk van Nigella en maar 10 min werk!

6 a 8 gebakjes 

50g gesmolten boter + wat voor de vormpjes
350 g pure chocolade (ik gebruik 72% Tony's Chocolonely)

100-150 g suiker (ik gebruik zelf maar 100g maar het kan voor semi-puur-chocolade-liefhebbers te heftig zijn! Verder geef ik voorkeur aan riet- of palm-suiker)
4 grote (bio)eieren
snufje zout
1 theelepel vanille-extract
50 g bloem (ik gebruik 50 g gemalen amandelen of andere noten om smaak nog intenser te maken en zo min mogelijk gluten/koolhydraten te gebruiken) 

6 tot 8  metaal / silicone  muffinvormpjes 
(beslag kan je gerust dag van tevoren maken en al in de vormpjes in de koelkast zetten)

Smelt de chocolade en laat het even afkoelen.
Meng de suiker met de gesmolten boter en klop er een voor een ei in samen met een beetje zout. Voeg de vanille-extract toe. Spatel er de bloem door en aan het einde de afgekoelde chocola. Meng alles tot een glad beslag. Verdeel het beslag in 6-8 vormpjes en zet op 200 graden in de oven. Verse beslag voor 10 minuten, uit de koelkast 12 minuten. Stort de gebakjes zodra je ze uit de oven gehaald hebt op een bordje. Serveer met frambozen of andere fruit en als je wil een bolletje roomijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten